Försäljningschef
I hela mitt liv har jag arbetat med försäljning och ledarskap! Jag stormtrivs med att få coacha franchisetagare i frågor om hur dom kan leda sin verksamhet till marknadsledarskap, och inte sällan får jag vara med och coacha mäklare kring hur man skapar kundmöten, hur man genomför dom och hur man hjälper mäklarnas kunder att etablera visioner dom kanske inte trodde var möjliga.
Själv fick jag tidigt i min karriär mycket ansvar, både för stora intäktsbudgetar men också många personer att coacha. Jag har arbetat i många branscher, började inom dagligvaruhandeln där jag jobbade mig upp till en av de säljare som sålde mest, för att under några år bli produktansvarig, snacka om sälj-jobb tänkte jag och dubblade omsättningen på varumärket Apotekarnes som du säkert känner igen. Därifrån gick jag till IT branschen, det var många som funderade på hur det skulle gå eftersom jag inte ”kunde” något om IT. Men mekanismerna för att bli en duktig säljare var de samma, hög aktivitetsnivå i kombination med att på riktigt försöka förstå hur man kan hjälpa kunden på bästa sätt. Det tog mig ett par kvartal innan jag var en av de som sålde absolut bäst på det börsnoterade bolag jag började på. Sedan slutet av 90-talet har jag varit chef, eller om du vill kalla det ledare i säljorganisationer. Mellan 2010 – 2016 ledde jag ett fastighetsmäklarkontor i Uppsala till marknadsledarskap med hjälp av ca 35 riktigt duktiga kollegor.
Det handlar om att göra jobbet som krävs, min övertygelse är att de flesta vet vad som behöver göras för att lyckas, och mitt jobb är att få det att hända tillsammans. Oavsett om det handlar om försäljning eller att leda ett team så gäller det att skapa en tydlig vision, att få kunden eller teamet att tro på den och därefter skapa en genomförandeplan som känns trygg.
Konkurrensen är så hård idag så det krävs att vi tränar på försäljning och ledarskap, det är lite utanför komfortzonens gränser som man utvecklar såväl företagets processer, som sig själv. Jag har i alla mina uppdrag haft möjlighet att utveckla mig själv genom att köra sälj- och ledarskapsträningar lite utanför mitt ordinarie uppdrag, det är mitt sätt att fylla på energi och kunskap. Jag har jobbat med ett antal olika säljmodeller och är certifierad och ackrediterad i lite olika ledarskapsmodeller.
HusmanHagberg är ett varumärke med värderingar som passar mig perfekt, jag älskar värdegrunden Äkta – Passionerade – Vinnare. Det känns som att det är mina egna ord. Jag vill vara äkta i det jag gör, jag känner mig verkligen passionerade när jag snackar om sälj och hur man kan bli bättre på det, och med min DiSC profil så är det inte mycket snack om att jag vill vara i det vinnande laget.
I pressrealesen när jag började på HusmanHagberg 2017 så beskrev jag hur jag ville vara med och skapa en säljkultur som högpresterare stormtrivs i, det vill jag fortfarande och tycker att vi kommit en bra bit på väg!
Säljhälsningar – Jim